11 fördelar med att träna på vibrationsplatta

En vibrationsplatta är en slags vibrerande platta som du står på eller på annat sätt tränar med för att uppnå ett effektivare träningspass.

Vibrationsplattan uppfanns i Ryssland på 1960-talet för att astronauter skulle kunna minska den negativa effekten av tyngdlöshet i rymden. Nere på jorden började så småningom elitatleter också använda vibrationsmaskiner. På 1990-talet blev den kommersiellt tillgänglig för allmänheten.

Är det ett bra eller dåligt sätt att träna och motionera? Strandgatan Tjugo listar 11 fördelar med att träna med denna typ av spännande träningsredskap. Vi ska även titta på vilka grupper av människor som inte bör träna med vibrationsplattor.

Artikeln innehåller samarbetslänkar till affärspartners.

1. Intensiv träning som spar tid

En vibrationsplatta ger en mycket intensiv träning. Hela kroppen skakar vilket får nerver och muskler att samverka i ett blixtsnabbt rörelsemönster utöver de större muskel- eller balansövningar som du utför. Hela kroppen måste kämpa för att du ska hålla dig på plats.

Resultatet blir en mycket effektiv träning som kräver betydligt mindre tid. Vissa hävdar att 15 minuters träning på en vibrationsplatta kan motsvara en hel timmas vanlig träning. Sant eller falskt låter vi vara osagt, men att den vibrerande plattan är en effektiv assistent i träningen råder inga tvivel om.

Skonsam och effektiv
Lifeplate vibrationsplatta

Vibrationsplattan Lifeplate 4.0 är ett exempel på en vibrationsplatta som är relativt liten (19 kg) men som ändå tål en vikt på upp till 100 kg.

Kombinationen låg frekvens och dämpning gör att träningen blir skonsam mot muskler och leder samtidigt som den är mycket effektiv.

Finns här

2. Anpassningsbar träning – du bestämmer själv lagom nivå

En bra vibrationsplatta har möjligheten att ställa in hastighet och köra olika träningsprogram. Det gör att den kan passa såväl för någon som satsar hårt på fitness och muskelträning som för någon som vill ha en skonsam och lite lugnare träning, ett alternativ till vikter och andra träningsmaskiner.

Därför passar också vibrationsmaskiner bra för de flesta åldrar – från unga fitnessentusiaster till äldre personer som vill hålla sig i form.

Exempel på övningar

Här är en video som snabbt visar några exempel på övningar på vibrationsplatta:

3. Hjälper dig att gå ner i vikt

När du tränar på vibrationsplatta ökar du intensiteten i träningen och skyndar på metabolismen. Du låter musklerna jobba mer och då använder kroppen också mer energi. Och som du vet tar kroppen energi från fettreserverna när det behövs.

Kanske behöver du inte mer än tio minuters träning per dag för att du ska uppnå dina viktminskningsmål.

4. Kan minska smärtan hos artrospatienter

Enligt ett examensarbete gjort av de blivande naprapaterna Karolina Riis och Emelie Forsberg kan vibrationsträning minska den upplevda smärtan hos artrospatienter.

De gjorde en undersökning med 81 personer som led av röntgendiagnostiserad artros. Försökspersonerna fick utföra tio träningspass på vibrationsplatta under 4-6 veckor. Totalt 44 personer i åldrarna 40 till 80 år valde att fullfölja träningen.

Efter perioden fick de fylla i en enkät som visade att upplevelsen av smärta minskade märkbart bland deltagarna. Mätningen var statistiskt signifikant vilket innebär att det inte var någon slump som avgjorde utfallet.

5. Ger ökad muskelstyrka

Även om vibrationsplattor är skonsamma för kroppen ger de dina muskler en rejäl träning. Muskelträningen är så pass effektiv att vissa anser att en del av gymträningen kan ersättas med övningar på en vibrationsmaskin.

Hur är det möjligt? Vibrationsplattan gör så att musklerna får jobba snabbare och mer frekvent på grund av vibrationerna. Träningen blir intensivare trots att den sker med en lägre vikt. Resultatet är en god muskelträning med minskad risk för skador.

6. Hjälper dig att tona dina muskler

Träning ger många fördelar. De flesta tränar för att bli starkare och må bra. Sedan finns det även en hel del som vill se bättre ut – de vill ha tonade, välformade muskler. Här kan vibrationsplattan vara till nytta!

För att tona musklerna behövs två saker – att bygga muskler på ett mångsidigt sätt och att bränna fett.

Genom att träna på vibrationsplatta når du bägge målen. Du tränar hela kroppen samtidigt som du förbränner fett. Resultatet är att du lättare kan få en kropp som inte bara är vältränad utan ser vältränad ut också!

För alla möjliga slags övningar

Vibrationsplatta med träningsplatta Lifeplate 7.0

Köper du en lite mer avancerad vibrationsplatta ökar du möjligheterna till en flexibel och mångsidig träning.

På bilden ser du Lifeplate 7.0. Med två displayer och kortnummerknappar växlar du lätt mellan olika program, frekvens och intensitet.

En annan finess är extra bra vibrationer tack vare något som kallas för 4-DCF, ett slags nyutvecklat dämpningssystem.

Denna platta är också bra om du väger lite mer då den tål upp till 180 kg.

Finns här

7. Ökar blodcirkulationen

Enligt en undersökning från Loma Linda University i Kalifornien kan vibrationsplattor öka blodcirkulationen i armar och ben. Effekten kan bli att skadade muskler kan läka snabbare, syresättningen blir bättre och slaggprodukter som mjölksyra kan transporteras bort snabbare.

8. Bra vid rehabilitering

Om du har någon form av muskelskada kan en vibrationsplatta som är inställd på lagom nivå hjälpa dig att komma i form snabbare. Vibrationerna hjälper till att lätta upp stelhet kring muskelfästena och kan korta ner den tid det tar att återhämta sig från en muskelskada.

9. Ger bättre balans

Träning på vibrationsplatta hjälper dig att stärka kroppens kärnstyrka. Med tiden leder det också till en bättre balans och kontroll över kroppens rörelser. Så småningom kommer du att kunna öka intensiteten i träningen och förbättra balansen ytterligare. Dessa förbättringar är något du har nytta av även när du genomför andra övningar eller utövar sport.

Så här kan balansträning se ut:

10. Minskar cellulit

När du tränar på vibrationsplatta regelbundet får du som sagt en god muskelträning, fettförbränning och bättre blodcirkulation. Dessa tre aspekter sägs kunna minska hur mycket celluliter framträder. Kombinera med en nyttig kost så ska du se att du upplever eventuell cellulit som mindre störande efter ett tag.

11. Lätt att träna hemma – passar för hemmabruk

Gillar du inte överfulla gym och skärskådande blickar? Då kan det vara en idé att träna hemma istället. Under Covid-19 / Coronapandemin blev det givetvis extra intressant att undvika gymmet.

En vibrationsplatta väger i runda svängar 10 – 40 kg beroende på modell. Du får lätt plats med den i ett hörn hemma eller i garderoben. Den tar mycket mindre plats än en träningscykel, trappmaskin eller ett hemmagym och passar därför utmärkt för hemmabruk.

Av den anledningen är denna typ av träningsutrustning utmärkt för dig som vill få en effektiv träning hemma utan att belamra huset eller lägenheten med träningsprylar.

Tar nästan ingen plats
Vibrationsplatta Lifeplate 2.0

Här ser du Lifeplate 2.0 som passar utmärkt för hemmabruk. Den väger bara 13,5 kg och är bara 62,5 x 37 x 12 cm stor.

Trots att den är så liten klarar den en brukarvikt på upp till 100 kg.

Tips – funkar lika bra på jobbet som hemma!

Finns här

Finns det inga nackdelar med vibrationsplattor?

Vibrationsplattor anses generellt sett vara en mycket säker träningsform som är skonsam för kroppen. Med det sagt bör vissa personer undvika vibrationsträning.

Även om vibrationerna i bra vibrationsplattor är designade för att inte skada kroppen utsätter du den torts allt för vibrationer.

Om du har något av följande är det bäst att inte träna vibrationsträning:

  • Gallsten
  • Njursten
  • Cancer
  • Aktiv allvarlig infektion
  • Ledimplantat
  • Om du nyligen opererats
  • Om du är gravid

En annan möjlig nackdel är att vibrationsplattor är ganska dyra. Dessutom ger de inte ger lika mycket konditionsträning som vissa andra träninsformer. Du bör med andra ord kombinera träningen med exempelvis raska promenader, jogging eller att cykla.

Sammanfattning – fördelar med att träna på vibrationsplatta

Vibrationsplattor kan vara fördelaktiga för din hälsa och din träning. Här är en sammanfattning av alla fördelar med att träna med vibrationsplatta:

  1. Intensiv träning som spar tid
  2. Anpassningsbar träning – du bestämmer själv lagom nivå
  3. Hjälper dig att gå ner i vikt
  4. Kan minska smärtan hos artrospatienter
  5. Ger ökad muskelstyrka
  6. Hjälper dig att tona dina muskler
  7. Ökar blodcirkulationen
  8. Bra vid rehabilitering
  9. Ger bättre balans
  10. Minskar cellulit
  11. Lätt att träna hemma

Till det kan vi lägga att träning i kombination med bra kost generellt sett ger bättre minne och ökat välmående – men det tyckte vi nästan var för självklart för att ens ta med i listan.

Lämna en kommentar

Share via
Copy link
Powered by Social Snap