4 sätt att dämpa ångest

Ångest är något som drabbar de flesta människor på ett eller annat sätt någon gång under livet. Det är helt normalt, men när ångest blir till något som uppstår dagligen är det viktigt att ta tag i det. Okontrollerbar ångest kan nämligen påverka ens livskvalitet väldigt negativt.

Strandgatan Tjugo tipsar om 4 sätt att dämpa ångesten.

1.    Se till att sova tillräckligt

Det finns ett tydligt samband mellan sömnbrist och ångest. Sover man inte tillräckligt mycket kan man känna sig orolig och ängslig under dagen. Ironiskt nog kan det vara svårt att sova på grund av hjärnspökena om kvällen och det blir lätt en ond cirkel.

Det är därför viktigt att prioritera sömnen och se till att man får 7–8 timmars sömn varje natt.

Har du sömnsvårigheter kan du bland annat testa att undvika kaffe och te (i varje fall sent på eftermiddagen), stänga av mobiltelefon och TV i god tid innan läggdags och lägga dig vid samma tid varje natt. För några fungerar det att dricka kamomill té, för andra att inta CBD olja och för ytterligare några att meditera innan sängdags. Hitta något som passar dig!

2.    Håll dig aktiv

Regelbunden träning är också något som visat sig vara väldigt viktigt för dem som upplever mycket ångest. Studier visar att träning är bra för ens fysiska så väl som emotionella hälsa och för några fungerar träning som medicin för att lindra ångest.

Om ångesten plötsligt kommer kan det till exempel hjälpa att springa en runda eller bege sig till gymmet. Det motverkar dock inte endast ångesten kortsiktigt – regelbunden träning bidrar till förbättrad mental hälsa och därmed även mindre ångest.

Man med ångest
Det går att motverka ångest med ganska enkla medel – men ha tålamod! Det kan ändå ta sin tid.

3.    Identifiera din ångest, omfamna den och släpp sedan taget

Många gånger vill man bara springa ifrån sin ångest när den kommer. Detta är dock det sista man ska göra eftersom den då aldrig kommer att försvinna.

I stället för att springa ifrån ångesten: försök identifiera den och till och med omfamna den.

Varför uppstår ångesten? Skriv ner vilka känslor du upplever och försök därefter att ta tag i den. Lev i ångesten en stund för att sedan släppa taget om den och ”säga farväl”. Det kan faktiskt fungera!

4.    Våga be om hjälp

Ibland kan ångest inte hanteras själv. Upplever du att din livskvalitet försämras är det viktigt att du vågar be om hjälp. Att fly ifrån ångesten med cigaretter och alkohol är inget som hjälper på lång sikt.

Försök i stället att prata med dina nära och kära. Beställ en tid hos läkaren, kanske kan du få kortvarig ångestdämpande medicin.

Några vänder sig till naturliga alternativ som CBD-kapslar, men det saknas fortfarande rätt mycket forskning på den sidan. Så rådfråga din läkare först och främst. Förhoppningsvis kan du få en remiss till en terapeut eller psykolog och därefter bekämpa din ångest.

Lämna en kommentar

Share via
Copy link
Powered by Social Snap