Från vaggan till hängmattan – så sover du bättre

Från vaggan till hängmattan – så sover du bättre

Att vagga sig till sömns är inget nytt. Alla som har hållit i ett barn vet vad som krävs för att det ska somna. Nu har forskare i Schweiz kommit fram till att vi vuxna kan använda samma metod mot sömnproblem.

Allt fler lider av dålig sömn

För några år sedan publicerade Stockholms universitet en sammanställning som visade att 30 procent av kvinnorna och 20 procent av männen i Sverige lider av sömnproblem. Det är dubbelt så många som för 30 år sedan.

Den främsta orsaken till varför vi sover allt sämre har med vår livsstil att göra. Stress och ökade krav från arbete och omgivningen gör att vi går på högvarv. Det uppkopplade samhället som gör oss tillgängliga dygnet runt kan säkert vara en bidragande orsak. Ett besök på spa då och då är inte tillräckligt för att vi ska återhämta oss.

I grund och botten finns det fler orsaker till varför vi sover dåligt. Dålig hälsa, smärta och värk, buller och toalettbehov är vanliga anledningar. Oregelbundna sovtider, snarkningar (en snarkspray kan hjälpa) och för mycket kaffe och alkohol kan vara andra orsaker till dålig sömn.

Visste du att… Definitionen av sömnproblem är att man ska ha problem att sova minst tre gånger per vecka under minst en månad. Svårt att somna, upprepade uppvakningar och att vakna i förtid hör till problemet. Enligt definitionen ska man även ha fått konsekvenser av sömnbesvären dagtid. Sömnproblem kallas även för insomni.

Vagga dig till sömns

Många kan intyga om hur skönt det är att ta sig en tupplur i hängmattan. Nu har forskare i Schweiz visat att en vaggande rörelse ger bättre sömn.

I studien fick 18 försökspersoner sova en hel natt i en säng som vaggande lugnt. Frekvensen var 0,25 Hz, vilket innebär en vaggning per fyra sekunder.

Resultatet var imponerande. Försökspersonerna vaknade upp mera sällan under natten och fick mer djupsömn. När försökspersonerna sedan gjorde ett minnestest visade det sig att deras minneskapacitet var bättre än då de sov i en stillastående säng.

Orsaken till att sömnen blev bättre har att göra med att gungrörelsen påverkar hjärnans djupsömnvågor positivt.

Andra studier har visat på liknande resultat. Samma forskarteam visade att det är lättare att somna in om man vaggas då man ska ta en tupplur på eftermiddagen. En studie på möss visade att de små liven sov bättre under gungning tack vare att balanssinnet stimulerades.

Bota dina sömnproblem

Stalltipsen för att man ska kunna sova bättre är att vara fysiskt aktiv under dagen, varva ner innan läggdags och undvika koffein för sent inpå kvällen. Sovrummet ska vara svalt, mörkt och tyst.

Avslappningsövningar, t.ex. yoga, kan förbättra sömnen. Annars är kognitiv beteendeterapi (KBT) en effektiv metod. På senare tid har allt fler intygat om att CBD-olja hjälpt mot sömnproblem, men här krävs det mer forskning.

Nu har vi alltså ännu en lösning mot sömnproblemen: lägg dig i hängmattan! Med tanke på de positiva forskningsresultaten skulle vi på Strandgatan Tjugo inte bli förvånade om det snart dyker upp hängmattor som gungar av sig själva.

En studie på möss visade liknande resultat som den på människor – vaggning kan hjälpa mot sömnproblem. Balanssinnet spelar en nyckelroll. Den främsta skillnaden var att mössen måste vaggas snabbare för att sova gott. Källa: Current Biology (CC BY-NC-ND 4.0)

Lämna en kommentar

Share via